APCOA Nyheter

APCOAs kundevennlige parkeringsteknologi vinner Innovasjonsprisen fra European Parking Association (EPA)

/om-apcoa/presse-nyheter/siste-nyheter/artikler/?tx_news_pi1%5Bnews%5D=429&tx_news_pi1%5Bcontroller%5D=News&tx_news_pi1%5Baction%5D=detail&cHash=15c7d426d910962c34e7c277df7a5b45

APCOA PARKING har vunnet den prestisjetunge prisen fra European Parking Award (EPA) for utrulling av vårt ANPR baserte parkeringssystem i Norge. Systemet gir en sømløs kundereise gjennom den innovative APCOA FLOW-appen. Førsteplass i kategorien "Innovative løsninger innen parkering" er tildelt APCOA under den 19. EPA-kongressen i Malaga, Spania.

 

EPA er blitt opprettet av European Parking Association som en pris for nye innovative og gode parkeringsløsninger. EPA Awards «Parkeringsbransjens Oscar seremoni» setter standarder, demonstrere den høye kvaliteten på parkeringssystemer og -tjenester i bransjen og for å oppmuntre til gode tjenester i hele Europa.

 

Skiltgjenkjenningsteknologi fra APCOA PARKING Norge

I dag tilbyr APCOA FLOW den mest sofistikerte parkeringsappen og lojalitetsprogrammet i markedet, inkludert integrering av ansatte og samarbeidspartnere. I april 2017 startet APCOA PARKING Norge en av de største utrullingene for automatisk skiltgjenkjennings baserte parkeringsstyringssystemer i Europa. Siden da har systemet blitt implementert på over 130 parkeringsområder over hele Norge, inkludert 33 lufthavner.

 

Det nye systemet ble først og fremst introdusert for å tilby kundene en raskere og enklere parkering, men også for å redusere investeringer i dyre bomanlegg og for å optimalisere inntektene for våre oppdragsgivere. Systemet passer spesielt godt der hvor det er stort fokus på gode kundeopplevelser og ingen bøter. I tillegg ser vi på det som en langsiktig investering for å tilpasse parkeringsområdene for autonome kjøretøy.

 

Sømløs kundereise med skiltgjenkjenning og APCOA FLOW app

For å utnytte systemet til det fulle laster kundene ned APCOA FLOW-appen, registrerer en brukerprofil og huker av for automatisk trekk. Appen kan navigere deg til valgt APCOA-parkering. Kunden kjører sømløst inn på parkeringen uten å stoppe ved en bom eller trekke billett. Kameraer i innkjøringen registrerer bilskiltet og parkeringen startes. Når du forlater parkeringen, registrerer systemet igjen bilskiltet, og parkeringen avsluttes og betaling skjer automatisk. Hvis det skulle oppstå spørsmål er et kundesenter tilgjengelig 24/7 365 dager i året.

 

 «Å fjerne bomsystemer, betalingsautomater så vel som trafikkøyer og introdusere nye betalingsmetoder har forbedret brukeropplevelsen betydelig. Kundene drar fordel av en konstant trafikkflyt og en billettløs inn- og utkjøring samt automatisk betaling. Ingen trenger lenger å kaste bort tid i kø foran bommen eller ved betalingsautomaten,» sier Rune Feltman, administrerende direktør i APCOA PARKING Norge.

 

Alternative betalingsmetoder er tilgjengelig

Du kan også betale opptil 48 timer etter utkjøring i app eller på www.apcoa.no. Du som parkerende kan selvfølgelig fortsatt benytte betalingsautomaten på stedet for å betale for parkeringen. Hvis du ikke benytter deg av noen av betalingsalternativene vil bilens eier motta en faktura i posten.

 

Om APCOA

APCOA PARKING Norway AS er en del av Europas største parkeringsselskap. Vi forvalter 1200 parkeringsområder i hele landet. Produktene våre skreddersys til den enkelte kunde og vi har erfaring og kunnskap innenfor alle sektorer (lufthavn, sykehus, p-hus, hotell og konferanse, kjøpesenter, innfartsparkering, bykjerner, on-street og off-street).  Med vår forretningsmodell er vi den pålitelige partneren som maksimerer verdien for private og offentlige eiendomseiere.

 

Via vår digitale plattform APCOA FLOW kobler vi parkeringshus- og områder med kunder, partnere og deres kjøretøy. Basert på denne teknologien, forvandler vi våre parkeringsplasser til mobilitets hub, og tilbyr innovative tjenester som muliggjør en mer praktisk hverdag. Dette har også fordeler for miljøet: med våre digitale tjenester og vårt intelligente Traffic Management System, bidrar vi aktivt til reduksjon av utslipp i byer ved å redusere trafikkvolumet for de som søker etter parkering. Ved å koble sammen parkering og mobilitet, er APCOA posisjonert for å bli en integrert del av Smarte byer. We Connect Parking and Mobility.

www.apcoa.no

Les mer

Gratulerer Byporten!

/om-apcoa/presse-nyheter/siste-nyheter/artikler/?tx_news_pi1%5Bnews%5D=425&tx_news_pi1%5Bcontroller%5D=News&tx_news_pi1%5Baction%5D=detail&cHash=c7e4dd2d6c21fa3f0f90726c94d1ecf4

Gratulerer til Byporten med ANPR lansering!

Hvis du går på Google maps og søker etter "Oslo sentrum", er det store muligheter for at pin'en havner rett ved Byporten. Byporten P-hus er et populært parkeringsområde lokalisert midt i sentrum, rett i nærheten av kontorer, kjøpesenter, hotell og alle de andre fasilitetetene man vanligvis finner i bysentrum. På Byporten P-hus har vi nå lansert et komplekst ANPR anlegg (Automatisk Nummerskilt Gjenkjenning), som leverer både korttids-, kontrakts-, ansatte- og hotellparkering. 

 

Korttidsparkering

Den optimale måten for korttidskunden er å slippe å hente billett og legge i ruten, og heller kjøre direkte inn og parkere, forlate bilen og betale rett før utkjøring. Eller ikke betale, som mange av dem antagelig foretrekker. Begge er mulig på Byporten nå. 

Systemet vårt vet når kunden kjørte inn på parkeringsområdet. Derfor behøver man ikke besøke betalingsautomaten før rett før avreise. Med mindre man har lastet ned og registrert seg i appen vår, selvsagt. Da vil alt skje automatisk. 

Hvis kunden glemmer å betale, "glemmer å betale" (i gåseøyne av en grunn), eller ganske enkelt overtrekker kortet ved kjøp av 5 par designerbukser på shoppingsenteret, kan han gjennomføre en etterbetaling på nettsidene. Alternativt kan han også vente til en faktura mottas. Man kan altså ikke få kontrollsaksjon på grunn av manglende betaling på Byporten (men man må fortsatt overholde reglene i forhold til reserverte plasser for f.eks. bevegelseshemmede). 

 

Integrert løsning for Hotellgjester

Byporten er tilknyttet et hotell. Ved ankomst betaler hotellgjesten for parkeringen i hotellresepsjonen. Da hvitelistes gjesten i vårt system i perioden. Hun kan kjøre ut og inn så mange ganger hun ønsker under oppholdet. 

 

Integrert kontraktsparkering

Kontraktsparkering og ansatteparkering tillater de som parkerer ofte på Byporten å hviteliste kjøretøyene sine i systemet vårt. Disse kundene vil oppleve en helt sømløs og berøringsfri parkering. De kan kjøre inn og ut av anlegget så ofte de ønsker og bli automatisk trukket fra konto med avtalt beløp. Kontraktene inngås på våre nettsider. 

 

Med vårt ANPR system er alle kundekategorier ivaretatt på Byporten!

Les mer

Gratulerer Tromsø Lufthavn!

/om-apcoa/presse-nyheter/siste-nyheter/artikler/?tx_news_pi1%5Bnews%5D=419&tx_news_pi1%5Bcontroller%5D=News&tx_news_pi1%5Baction%5D=detail&cHash=a3a64082a12144995cebda2dc3166071

Gratulerer til Tromsø Lufthavn med ANPR lansering!

Vi har trykket på start-knappen på vårt CPMS (Car park Management System) som benytter ANPR (Automatisk Nummerskilt Gjenkjenning) på Tromsø Lufthavn. Etter litt intensiv forskning, tror vi at dette er det nordligste ANPR anlegget i verden akkurat nå. Det ligger ca. 590 kilometer nord for polarsirkelen. 

Vi ser frem til å levere smart parkering for de reisende som parkerer ved lufthavnen. Les mer om hva de vil oppleve her. Det blir en liten bit av parkeringsfremtiden, og vi vil være tilstede for dem 24/7/365. 

Happy parking, Tromsø Lufthavn!

Les mer om ANPR i vår blogg ved å klikke her.  

Les mer

Europark inngår strategisk og langsiktig samarbeid med Arvato Financial Solutions

/om-apcoa/presse-nyheter/siste-nyheter/artikler/?tx_news_pi1%5Bnews%5D=371&tx_news_pi1%5Bcontroller%5D=News&tx_news_pi1%5Baction%5D=detail&cHash=e1496855df2f2cd9e4d7c014d7e51c7c

Avtalen inkluderer administrasjon og kjøp av kontrollavgifter, klagebehandling, reskontrohåndtering, inkasso og kjøp av dagens inkassoportefølje. I tillegg overtar Arvato flere ansatte fra Europark-konsernet.

Arvato og EuroPark inngår et samarbeid på lengre sikt for å sikre kontinuitet og vekst.

«Vi er svært fornøyde med å ha inngått et strategisk samarbeid med Europark. Arvato skal levere smidige og innovative tjenester og effektive prosesser med høy kvalitet som vil bidra til å skape merverdi og vekst for Europark. At vi samtidig overtar dyktige ansatte fra Europark, som kjenner forretningskritiske tjenester og prosesser fra innsiden, gjør at vi har alle forutsetninger for et langsiktig og godt samarbeid. Denne avtalen er av stor betydning for vår vekststrategi og våre målsetninger, hvor vi satser betydelig innenfor parkering.» sier Karl Otto Aam, Country Manager i Arvato Norge. «Med denne avtalen blir Arvato en ledende leverandør av Business Process Outsourcing (BPO) - tjenester for parkeringsbransjen i Norge.»

 «Avtalen med Arvato gir oss i større grad anledning til å fokusere på vår kjernevirksomhet» sier Heidrun Fredriksen, Økonomi Direktør for EuroPark Norge. «Et samarbeid med Arvato som er ledende innenfor fakturahåndtering og inkasso i Europa gjør det enklere for oss å følge opp klagebehandlingen på brudd på parkeringsbestemmelser og inndrivelse av kontrollavgifter på en effektiv måte. Vi har valgt Arvato på grunn av deres omfattende erfaring i parkeringsbransjen.»

EuroPark er den største aktøren innen parkering i Norge og er eiet av APCOA Parking Holdings GmbH. APCOA Parking er den ledende europeiske operatør av parkeringsanlegg. Konsernet tilbyr et komplett tjenestespekter for eiere av parkeringsanlegg. Konsernet forvalter i dag rundt 1,3 millioner parkeringsplasser på over 7.500 steder i 12 land. Det europeiske hovedkontoret er lokalisert i Stuttgart. Tjenester som tilbys er drift av parkeringsanlegg og park& control, inkassotjenester, sikkerhet og samarbeid innenfor markedssegmentene flyplasser, parkering på åpne plasser, messer og arrangementer, kjøpesentre, hotell, sykehus og gateparkering.

Arvato Financial Solutions er en global leverandør av finansielle tjenester, og del av det tyske Bertelsmannkonsernet. Selskapet leverer profesjonelle outsourcingtjenester (Finance BPO) som fokuserer på kontantstrømmen i alle faser av kundens livssyklus – fra risikostyring til fakturering, salg av fordringer og inkasso. Selskapet har rundt 7000 medarbeidere i 22 land. Arvato håndterer rundt 10 000 kunder, noe som gjør de til Europas tredje største leverandør av integrerte finansielle tjenester.

Les mer

Ny toppledelse styrer APCOA inn i videre vekstfase

/om-apcoa/presse-nyheter/siste-nyheter/artikler/?tx_news_pi1%5Bnews%5D=383&tx_news_pi1%5Bcontroller%5D=News&tx_news_pi1%5Baction%5D=detail&cHash=a7ef1ae5f83477ff9395bade90f23bab

Philippe Op de Beeck tiltrer som CEO 4. april 2016

Steffen Bätjer tiltrer som CFO 1. mars 2016

Tidligere CEO Ralf Bender støtter APCOA som seniorrådgiver

APCOA Parking Group, Europas ledende parkeringsleverandør, har utnevnt Philippe Op de Beeck (54) som ny CEO. I tillegg har Steffen Bätjer (46) blitt utnevnt som CFO fra og med 1. mars 2016.

Op de Beeck tiltrer 4. april og bringer med seg 25 års erfaring fra europeiske og globale selskaper. Han kommer fra det internasjonale cateringselskapet Compass Group og rollen som konsernsjef for Asia Pacific. Før dette hadde han to år i en tilsvarende rolle for Europaregionen. Tidligere var Op de Beeck EMEA president i Gategroup som selger tjenester til flyselskaper. Han var også visepresident i automatiseringsprodusenten Swisslog. Han har hatt ledende roller i Renault Credit International, Axus International, Hertz Rent a Car og Unilever. Op de Beeck har bred erfaring med å lede selskaper i tjenestesektoren. Ved å fremheve det fulle potensialet i produktene har hans resultater gjentatte ganger vist lønnsom vekst i forretningsmodeller som drives av kontraktsnæringsvirksomhet. 

Bätjer kommer fra den globale og ledende energi leverandøren TECHEM etter å ha tilbrakt over seks år som CFO der. Før hans tid i TECHEM, hadde han ledende finansstillinger i WestLB og Universal Music. Han startet sin karriere hos konsulentselskapet McKinsley & Co. Bätjers erfaring fra kontraktsnæringsvirksomheter, supplert med en sterk kommersiell, strategisk og analytisk kompetanse, er perfekt egnet for å bistå APCOA med å levere sin strategiske vekstplan.

Nick Buckles, styreleder i APCOA, sier: "Vi er glade for å ønske Philippe Op de Beeck og Steffen Bätjer velkommen til APCOA. Philippe har vist de evner som kreves for å drive eksepsjonelle resultater. Han skaper strategisk klarhet, kommersialisering og kundefokus i tillegg til en disiplinert utførelse. Steffen viser dokumenterte resultater fra å levere utmerkede drift og forretningstransformasjoner i kontraktsvirksomheter. Vi tror at deres samlede erfaring fra ledende tjenesteleverandører og kontraktsnæringsorganisasjoner vil sikre at APCOA fortsetter å være europeisk industrileder, og sikre levering av våre strategiske mål."

Philippe Op de Beeck forteller: "Jeg er glad for å begynne i APCOA som CEO og bidra med min erfaring til å styrke selskapet ytterligere. Virksomheten er godt posisjonert for å fange opp nye muligheter, og jeg er overbevist om at vi har team og ressurser til å få et større fotfeste i våre kjerneeuropeiske markeder. Jeg ser frem til å jobbe med APCOA teamet og ta selskapet til neste steg i utviklingen."

Buckles legger til: "Vi takker avtrappende CEO Ralf Bender og CFO Nicolas Reinhart for deres viktige roller og deres bidrag til å opprettholde stabil plattform og sterke resultater som APCOA har sett i løpet av det siste året. Vi er takknemlige for at Ralf vil forbli involvert som en seniorrådgiver i APCOA, og at selskapet vil fortsette å dra nytte av hans erfaring. Nicolas vil forbli i selskapet frem til slutten av mars, noe som sikrer oss en jevn overlevering til den nye ledergruppen."

Ralf Bender sier: "Etter en vellykket rekapitalisering av APCOA i 2014 og fullføringen av den operasjonelle turnarounden i fjor, overlever jeg en solid plattform klar for videre vekst til Philippe Op de Beeck. Etter å ha navigert selskapet de siste fem og et halvt årene, er jeg nå klar til å møte nye entreprenørutfordringer. Samtidig er jeg glad for å kunne fortsette i APCOA og støtte selskapet som seniorrådgiver i tiden fremover."

Siden restruktureringen i 2014, har APCOA hatt solid vekst i omsetning, lønnsomhet og kontantstrøm. I 2015 økte EBITDA med ca. 7% til ca. 59 millioner euro, mens EBIT økte med 20% til mer enn 35 millioner euro. Ved utgangen av 2015 hadde selskapet en sunn kontantbeholdning på mer enn 50 millioner euro.

Les mer